PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN KOMPETENSI MEMBACA INTENSIF MODEL CIRC
Abstract
Pendidikan Bahasa Indonesia difokuskan pada empat keterampilan berbahasa. Dalamkurikulum di sekolah biasanya mencakup empat segi yaitu keterampilan menyimak
(listening skills), berbicara (speaking skills), membaca (reading skills) dan menulis (writing
skills).
Salah satu model pembelajaran kooperatif yang tepat digunakan dalam mengajarkan
pembelajaran membaca pemahaman adalah model Cooperative Integrated Reading and
Composition. Pembelajaran membaca pada mata pelajaran Bahasa Indonesia sangat
tepat jika menggunakan model CIRC. Tujuan utama menggunakan model CIRC dalam
pembelajaran membaca adalah membantu siswa meningkatkan kemampuan membaca
pemahaman dan meningkatkan hasil belajar siswa yang rendah.
Kata kunci: pengembangan perangkat pembelajaran, kompetensi membaca, model
CIRC
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
NUR EL ISLAM Journal is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
(1) The formal legal provisions for access to digital articles of this electronic journal are subject to the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which means that Nur El Islam reserves the right to save, transmit media or format, Database), maintain, and publish articles without requesting permission from the Author as long as it keeps the Author's name as the owner of Copyright.
(2) The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc., will be allowed only with a written permission from Nur El Islam.