Analisis Pengaruh Sektor Industri Halal Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Negara-Negara Anggota OKI
DOI:
https://doi.org/10.51311/istikhlaf.v6i2.669Keywords:
Economic Growth, Halal Industry, Organization of Islamic Cooperation (OIC)Abstract
The aim of this research is to analyze the influence of the halal industrial sector on long-term and short-term economic growth in OIC countries. This research uses a quantitative approach, and the data analysis method uses the Vector Error Correction Model (VECM). Secondary data sources, namely SGIE Report indicator score panel data for 2014-2023 were obtained from DinarStandard and World Bank. The population of this study is the OIC countries in Asia, while the sample is 9 OIC countries in Asia. Data processing uses E Views-10. The results of this research show that in the long term Halal Fashion and Islamic Entertainment Media have a significant positive effect on economic growth, with t-statistic values of 8.308 and 6.372. Halal Food, Halal Cosmetics and Medicines have a significant negative effect on economic growth, with t-statistic values of -4.012 and -3.829. Islamic Finance and Halal Tourism do not have a significant effect on economic growth, with t-statistic values of 0.893 and -0.910. Then, in the short term, Islamic finance has a significant positive effect on economic growth, with a t-statistic of 3.058. Meanwhile, Halal Food, Halal Tourism, Halal Fashion, Islamic Entertainment Media, Halal Cosmetics and Medicines do not have a significant effect on economic growth, with t-statistic values of 0.506, 1.865, 0.256, -1.319 and -1.111.
Downloads
References
Alfath, Thoyyib, ‘Standar Halal Dalam Industri Obat-Obatan Dan Herbal’, LIKUID: Jurnal Ekonomi Industri Halal, 3.1 (2023), pp. 30–44
Ali, Muchtar, ‘Konsep Makanan Halal Dalam Tinjauan Syariah Dan Tanggung Jawab Produk Atas Produsen Industri Halal’, AHKAM : Jurnal Ilmu Syariah, 16.2 (2016), pp. 291–306
Aris Munandar, ‘Analisis Industri Halal Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Dan Pengentasan Kemiskinan Di Indonesia’ (Tesis tidak diterbitkan, Program Pascasarjana, IAIN Syekh Nurjati, Cirebon, 2021)
Bagaskara Bagus Yuddi Putra, ‘Tantangan Di Balik Peluang Industri Makanan Dan Minuman Halal Di Indonesia’, Kumparan, 2022 <https://kumparan.com/bagaskarabyp/tantangan-di-balik-peluang-industri-makanan-dan-minuman-halal-di-indonesia-1xl8xdeW106/4>
Bahri, Syamsul, and Ahmad Efendi, ‘Analisis Peluang Dan Tantangan Produk Makanan Dan Minuman Halal Di Indonesia’, IEB JOURNALIslamic Economics and Business Journal, 5.1 (2023), pp. 1–13
Darmalaksana, Wahyudin, and Busro, ‘Kosmetik Halal Sebagai Lifestyle Untuk Kesehatan: Studi Takhrij Dan Syarah Hadis’, Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 6.2 (2021), pp. 217–30
Fathoni, Muhammad Anwar, ‘Implementasi Industri Halal Untuk Membantu Para Pengusaha UMKM Di Indonesia’, Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 3.3 (2020), pp. 29–34
Hamid, Edy Suandi, and Y. Sri Susilo, ‘Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta’, Jurnal Ekonomi Pembangunan, 12.1 (2011)
Hasan, Agus Suaidi, and Baitul Hamdi, ‘Perkembangan Dan Tantangan Halal Fashion Indonesia Dalam Menjadi Produsen Utama Industri Halal Global’, Al-Azhar Journal of Islamic Economics, 4.2 (2022), pp. 71–83
Hasan, Hurriah Ali, ‘Pariwisata Halal: Tantangan Dan Peluang Di Era New Normal’, Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 13.1 (2022), pp. 55–56
Husna, Mahdiah Mumtaza, ‘Analisis Sektor Industri Halal Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Di Negara OKI Tahun 2015-2020’ (Skripsi tidak diterbitkan, Program Studi Ekonomi Syariah, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, 2023)
Lya, Nailyatur Rohmatil ‘Izza, ‘Analisis Peran Industri Halal Dan Strategi Pengembangannya Dalam Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi Masyarakat Lampung Di Era Recovery Pasca Pandemi Covid-19 (Studi Pada Pengusaha UMKM Bakso Di Kabupaten Lampung Timur )’ (Tesis tidak diterbitkan, Program Pascasarjana, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Lampung, 2023)
Muh. Arafah, ‘Sistem Keuangan Islam: Sebuah Telaah Teoritis’, Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 1.1 (2019)
Murdaningsih, Dwi, and Zahrotul Oktaviani, ‘Negara OKI Defisit Perdagangan Produk Halal Hingga 63 Miliar Dolar AS’, Republika, 2022 <https://ekonomi.republika.co.id/berita/rm7t88368/negara-oki-defisit-perdagangan-produk-halal-hingga-63-miliar-dolar-as> [accessed 12 July 2024]
Mutmainah, Naeli, Hisam Ahyani, and Haris Maiza Putra, ‘Tinjauan Hukum Ekonomi Syariah Tentang Pengembangan Kawasan Industri Pariwisata Halal Di Jawa Barat’, Al-Mawarid Jurnal Syariah Dan Hukum (JSYH), 4.1 (2022), pp. 15–42
Pujayanti, Difa Ameliora, ‘Industri Halal Sebagai Paradigma Bagi Sustainable Development Goals Di Era Revolusi Industri 4.0’, Youth & Islamic Economic Journal, 1.01 (2020), pp. 20–33
Rahayu, Riska Delta, and Riski Delta Ningtyas, ‘HALAL E-COMMERCE PADA SEKTOR FESYEN MUSLIM SEBAGAI UPAYA MENDORONG PENGEMBANGAN INDUSTRI HALAL DI INDONESIA’, Journal of Halal Product and Research, 4.2 (2021)
Saputra, Dika, and Dewi Zaini Putri, ‘Pengaruh Keuangan Islam Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Negara Berpenduduk Mayoritas Islam Di ASEAN’, Jurnal Kajian Ekonomi Dan Pembangunan, 2.2 (2020)
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan, ed. by Apri Nuryanto, 1st edn (CV. Alfabeta, 2019)
Sukarno, Kevin, ‘Pengaruh Korupsi, Investasi Asing Langsung, Dan Utang Luar Negeri Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Di Negara-Negara Anggota OKI’ (Tesis ini tidak diterbitkan, Program Studi Magister Ilmu Ekonomi, Universitas Tanjungpura, Pontianak, 2023)
Syahidin, ‘Pendampingan Produk Lokal Berbasis Usaha Mikro Kecil (Umk) Dalam Mewujudkan Pertumbuhan Industri Halal Di Tulang Bawang Lampung’ (Tesis tidak diterbitkan, Progam Studi Pengembangan Masyarakat Islam, Pascasarjana, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Lampung, 2024)
Utami, Fadia, Siti Sarifa, and Suci Nurul Fadilah, ‘Peluang Dan Tantangan Industri Media Dan Hiburan Halal Di Indonesia: Kajian Kelembagaan Dari Sudut Pandang Produk Hukum Di Indonesia’, ed. by G. Balint, B. Antala, C. Carty, J-M. A. Mabieme, I. B. Amar, and A. Kaplanova, Diponegoro Journal of Islamic Economics and Business, 1.4 (2021), pp. 238–49
Warto, and Zainal Arif, ‘Bisnis Produk Halal Antara Peluang Dan Tantangan, Problematika Dan Solusinya’, Al-Ulum, 20.1 (2020), pp. 274–94