Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Peta Konsep Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas III Sekolah Dasar Negeri 65/II Sungai Bangsat Bungo

Authors

  • Fitria Carli Wiseza Institut Agama Islam Yasni Bungo

DOI:

https://doi.org/10.51311/nuris.v8i2.324

Keywords:

Hasil belajar siswa, Metode peta konsep, Pembelajaran IPS

Abstract

This research was conducted aiming to improve student learning outcomes through the concept map method in learning activities. The type of research in this thesis is Classroom Action Research (CAR). The research subjects were third grade students of SDN 65/II Sungai Bangsat Bungo, totaling 24 students, 12 male students and 12 female students. This research includes 2 cycles. Each cycle consists of 4 stages in its implementation, namely planning, implementing actions and observations, and reflection. For data collection techniques in the form of observation sheets, interviews, and learning outcomes tests. And the data analysis technique in the form of an assessment scale includes 4 categories of learning achievement achievement. The results of the study obtained an increase in student learning outcomes in Cycle I by 58% which was in the fairly good category and increased again in Cycle II to 88% in the very good category of the total number of third grade students at SDN 65/II Sungai Bungo bastard. Based on the results of the study, it was concluded that the concept map method carried out during learning activities had been proven to improve the learning outcomes of third grade students at SDN 65/II Sungai Bangsat Bungo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benidiktus Tanujaya & Jeinne Mumu, PTK: Tindakan Dalam PTK, Yogyakarta: media akademi 2016.
Carli Wiseza Fitria, Konsep IPS Menuju IPS Zaman Now, Surabaya: Pustaka Media Guru, 2019.
Doni Swadarma, Penerapan Mind Mapping dalam Kurikulum Pembelajaran, Jakarta: Elex Media Komputindo, 2013.
Idawati, “Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Peta Konsep Dengan Menggunakan Media Gambar Pokok Bahasan Sistem Pencernaan Manusia Siswa Kelas V SD N 2 Sorogaten Klaten”.
Jamil Suprihatiningrum, Strategi Pembelajaran, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.
Jejen Musfah, Manajemen Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2017.
Johni Dimyati, Metodologi Penelitian Pendidikan dan Aplikasinya pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Kencana, 2013.
M. Taufiq Rahman, Peta Konsep, Bandung: Sosiologi FISIP,2016.
Maulana Awangga Rolly, Pengantar Sistem Informasi Geografis, (Bandung: Kreatif Industri Nusantara, 2019.
Mona Novita, PTK Tidak Horor, Surabaya: CV. Pustaka Media Guru, 2018.
Muhammad Anwar, Filsafat Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2015.


Nova Deliani, “Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa dengan Strategi Belajar Peta Konsep Pada Pembelajaran PKn Kelas V SDN 3 Mengandungsari Lampung Timur”.
Nunuk & Leo, Strategi Belajar Mengajar, Yogyakarta: Penerbit Ombak, 2012.
Rahman Taufiqur, Aplikasi Model-Model Pembelajaran dalam Penelitian Tindakan Kelas, Jawa Tengah: Pilar Nusantara, 2018.
Riadi Muchlisin, Peta Konsep (Pengertian, Manfaat, Jenis, dan Cara Pembuatan), 2020.
Sinar, Metode Active Learning, Yogyakarta: Budi Utama, 2018.
Yulia Siska, Konsep Dasar IPS Untuk Sekolah Dasar/MI, Yogyakarta: Garudawaca, 2016.
Yulia Siska, Konsep Dasar IPS Untuk Sekolah Dasar/MI, Yogyakarta: Garudawaca, 2018.
Yusuf Muri, Asesmen dan Evaluasi dalam Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2017.
Wayan Darmayoga, “Pengaruh Implementasi Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPS Ditinjau Dari Minat Siswa Kelas IV SD Sathya Sai Denpasar.

Downloads

Published

2022-01-19

How to Cite

Wiseza, F. C. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Peta Konsep Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas III Sekolah Dasar Negeri 65/II Sungai Bangsat Bungo. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 8(2), 63–92. https://doi.org/10.51311/nuris.v8i2.324

Most read articles by the same author(s)